Door het lokaal te houden wordt het oplossen van netcongestie simpeler en goedkoper en wij helpen u graag.
Share
Netcongestie kan simpeler worden aangepakt. Dat blijkt uit nieuw onderzoek waarover vakblad ESB schrijft. Door meer te focussen op het lokaal opwekken van energie kan de nationale infrastructuur ontlast worden en kan de energietransitie bovendien goedkoper uitpakken.
‘De aanpak is veelbelovend’, zegt Bernard ter Haar, medeonderzoeker, energiedeskundige en bestuurder bij NL Financial Investments.
Nederland is bezig met een energietransitie en daarvoor moet veel nieuwe infrastructuur worden aangelegd. 'Als dat op de oude manier gebeurt, namelijk alles centraal en grootschalig, dan wordt het ontzettend duur.'
Terwijl er lokaal juist veel te winnen valt, zeker omdat er nu zelf veel energie wordt opgewekt met zonnepanelen, meent Ter Haar. 'Door het lokaal te houden en met elkaar kleine lokale systemen te bouwen, kan de energie die de één over heeft weer gebruikt worden door de ander.'
Ter Haar doelt daarbij op oplossingen op wijkniveau en bedrijfsterreinniveau. 'Dat gebeurt op dit moment ook al: om netcongestie te voorkomen proberen bedrijven samen te poolen.'
Eilandjes-structuur
Daarmee ontstaat een soort eilandjes-structuur: als er ergens iets uitvalt, dan is het niet meteen een hele gemeenschap maar eerder een wijk. Ter Haar ziet daar geen nadeel in. Het is volgens hem 'een hartstikke mooi systeem'. Mensen voelen zich meer betrokken bij hun eigen systeem dan bij een landelijk net, en het is ook weerbaarder.
'Uiteindelijk kan het bovendien goedkoper worden.' Ter Haar wijst erop dat de elementen van zo'n lokaal energiesysteem snel ontwikkelen: zonnepanelen worden steeds goedkoper, opslag wordt steeds goedkoper en de koppeling van warmte en elektriciteit wordt steeds makkelijker. 'Wel is het voor Nederland nieuw, waardoor er nog geleerd moet worden hoe dit slim kan worden ingericht en hoe burgers erbij betrokken worden.'
Maatwerk
Het idee van lokale systemen is volgens Ter Haar dat je simpel dingen bij elkaar kunt brengen en het daarmee uiteindelijk makkelijker maakt.
Tegelijkertijd vraagt het wel maatwerk, omdat iedere wijk anders is. 'Je moet per wijk kijken wat het handigst is. Waar is een warmtebron? Is er een ziekenhuis dat warmte over heeft, of een supermarkt, en kun je dat inzetten? Kunnen burgers hun zonne-energie kwijt naar lokale laadpalen of juist naar een warmtepomp?'
Volgens Ter Haar moet je lokaal bedenken wat het handigst is en dat samen ontwikkelen. 'Daarbij is het belangrijk gebruik te maken van kennis die ergens anders al is ontwikkeld. Uiteindelijk moet toch elke wijk betrokken worden, omdat Nederland met de warmtetransitie zit en er sowieso iets moet gebeuren.'
Wie neemt de leiding?
De vraag is vervolgens waar de bal moet liggen en wie de leiding neemt. Ter Haar ziet dat in veel wijken burgers wonen en mensen met bedrijven die hier geïnteresseerd in zijn.
Tegelijkertijd heeft de gemeente formeel de regie over de warmte transitie. 'Die is dus sowieso betrokken en kan het proces van wijk tot wijk zo goed mogelijk faciliteren.' De gemeente moet volgens Ter Haar vooral in een faciliterende rol stappen, het proces ondersteunen en uiteindelijk ook de infrastructuur laten aanleggen die nodig is.
Volgens Ter Haar kan het daarnaast fiscaal aantrekkelijker worden gemaakt om lokale energie te gebruiken. Als je zou afspreken dat de energiebelasting alleen wordt geheven op de buitenkant van het systeem, en dus niet meer op wat er intern wordt uitgewisseld, dan scheelt dat fiscaal volgens hem enorm. 'Dat zou je kunnen afspreken met elkaar.'
Bron BNR.NL Auteur: Lotte van Coevorden
Solar carports EU wijk of straat vraag eens een offerte aan .